Gespreksvormen

Evaluatie gesprek

Tijdens een evaluatiegesprek evalueert de leerkracht individueel of met een groep het zelfstandig werken, het samenwerken en de werkhouding van de leerlingen.

Reflectiegesprek

In het reflectiegesprek reflecteert de leerkracht individueel of met een groep de goede en minder goede kwaliteiten van een leerling. Een leerling leert deze dan beter of anders te gebruiken en te accepteren. Ook leren de leerlingen de kwaliteiten van een ander te gebruiken, te respecteren of te verbeteren.

Sociaal-emotioneel gesprek

De leerkracht besteed aandacht aan verschillende aspecten op sociaal-emotioneel gebied. Dit kan gebeuren door een voorval maar ook aan de hand van een leergesprek of een introductie van een specifiek “daar gaan we deze week op letten” regel

Leergesprek

De leerkracht of leerling(en) introduceert een onderwerp en in een gesprek wordt er aan dat onderwerp vorm gegeven. Dit kan uiteindelijk leiden tot het verder uitdiepen van het onderwerp. 

Gezelligheidsgesprek

Bijvoorbeeld: Wat hebben we van het weekend of in de vakantie gedaan.

Print