Brett Bonkerk - Onderwijsassistent & Lab
'Het mooie aan Daltonschool Oegstgeest vind ik de ruimte die de leerlingen krijgen om zich te ontwikkelen. En als er in die ontwikkeling obstakels op hun weg liggen, dan zoeken we met elkaar naar een oplossing. Samen komen we er altijd uit.'
Brett is opgegroeid in Katwijk aan Zee, op steenworp afstand van het strand. Hij ging niet zijn familie achterna in de visserij, maar koos voor het onderwijs. “In 2015 liep ik mijn eerste stage op een basisschool in Katwijk. Dit beviel mij en zodoende heb ik na mijn examens gekozen om de opleiding onderwijsassistent te volgen. Het onderwijs blijkt erg bij mij te passen.” Zijn leukste stage was die bij Technolab Leiden, waar hij Annette Ter Haar ontmoette. Na een tweetal jaar als coördinator en begeleider bij een stagebedrijf te hebben gewerkt startte hij op Daltonschool Oegstgeest.
“Dat de leerlingen zelfstandigheid en samenwerking leren, vind ik het mooist aan daltononderwijs: van het eigen werk inplannen tot het zelfstandig op het Daltonplein zitten werken. Het mooie aan Daltonschool Oegstgeest vind ik de ruimte die de leerlingen krijgen om zich te ontwikkelen. En als er in die ontwikkeling obstakels op hun weg liggen, dan zoeken we met elkaar naar een oplossing. Samen komen we er altijd uit.”
Sinds dit jaar is het Lab officieel in gebruik genomen. Brett begeleidt hier de kinderen met natuur- en techniekonderwijs. "De kinderen vinden het fantastisch om zelf bezig te zijn met hun handen. Iets te maken, planten te laten groeien, dingen te onderzoeken. Alles is mogelijk hier. Het Lab is voor ons als Daltonschool de perfecte plek om andere talenten te ontwikkelen."
De wereld / een les
“Afgelopen zomer heb ik samen met vrienden in Zweden in het wild gekampeerd. Het was een survival-trip met als transport een kano.” De ongerepte natuur die Brett zag, heeft veel indruk op hem gemaakt. “Ik heb gezien hoe mooi de natuur kan zijn, en ik wil er persoonlijk alles aan doen om het zo mooi te houden. Graag draag ik mijn liefde voor de natuur over aan de leerlingen, zodat ze dezelfde verwondering kunnen ervaren.”