Martine Serdijn-Tollig - Leerkracht groep 5 en cultuurcoördinator

'Toen ik jong was, wilde ik altijd schrijver worden. Ik vond het leuk om verhalen te schrijven en weg te dromen in die verhalen.'

Martine Serdijn-Tollig
Leerkracht groep 5 en cultuurcoördinator

Martine is geboren in de wijk Zevenkamp in Rotterdam. “Toen ik jong was, wilde ik altijd schrijver worden. Ik vond het leuk om verhalen te schrijven en weg te dromen in die verhalen. Op mijn zestiende heb ik zelfs een echt boek geschreven en uitgegeven.”
Daarna wilde ze iets heel anders doen. “Ik wilde conservator worden in een museum. Musea vond ik heel interessant en daarom ben ik naar de Reinwardt Academie gegaan. Na deze studie ben ik in het prachtige museum over wetenschap Rijksmuseum Boerhaave gaan werken. Uiteindelijk ben ik geen conservator geworden, maar heb ik onderwijsprogramma’s ontwikkeld voor scholen. Omdat ik merkte dat ik meer wilde leren over het onderwijs om nog beter aan te kunnen sluiten op de wensen en vragen die op mij afkwamen, ben ik in deeltijd de pabo gaan volgen. Ik merkte dat ik het lesgeven geweldig vond, en ben na het afronden van mijn opleiding twee dagen in de week les gaan geven. Sinds kort heb ik definitief de overstap gemaakt naar het onderwijs. Als leerkracht hoop ik mijn passie voor musea en wetenschap over te brengen op de kinderen, en wil vooral ook veel van hen leren!”
“Dat kinderen ontdekken op welke manier zij het beste kunnen leren, vind ik mooi aan het daltononderwijs”, vertelt Martine enthousiast. “Ze krijgen op school de kans om hun werk zelf te plannen en hun eigen interesses te volgen. Mijn droom is dat we de kinderen nog meer de ruimte kunnen geven om aan de slag te gaan met projecten over onderwerpen waar zij nieuwsgierig naar zijn, of dit nu muziek, natuur, techniek of wetenschap is.”
Martine heeft op Daltonschool Oegstgeest haar plek gevonden. “Het mooiste van onze school vind ik het hechte team van bevlogen leerkrachten. Het team voelt als een familie die altijd voor je klaarstaat en betrokken is bij alle leerlingen op deze school. Ik kom elke dag met veel plezier aan op mijn werk!”

De wereld / een les

Iedereen kent momenten in het leven waarvan je weet dat je ze niet meer vergeet en van waaruit je lessen meeneemt. “Bij Rijksmuseum Boerhaave hielp ik een aantal jaren geleden voor het eerst mee met het organiseren van een Zomerschool. Hieraan deden kinderen mee die tijdens de zomervakantie weinig in aanraking komen met de Nederlandse taal en vaak niet de kans krijgen om op vakantie te gaan. Gedurende een week kwamen zij elke dag naar het museum. Samen hebben we een prototype ontworpen, het museum verkend en zijn we op excursie geweest. Omdat we elkaar die week goed leerden kennen, voelde het heel bijzonder om met de kinderen de week af te sluiten. Het ging die dagen niet alleen over het opdoen van nieuwe kennis, maar vooral over het maken van nieuwe vrienden, kennismaken met nieuwe werelden (zoals het museum) en nieuwsgierig zijn. Dat is wat voor mij het onderwijs zo bijzonder maakt. Die ‘kinderlijke’ nieuwsgierigheid wil ik zelf ook blijven opzoeken en delen met anderen.”

Een verrassend verhaal

"Eén van de dingen die ik het allerliefst doe, is kamperen en wandelen in de natuur. En dan het liefst op een plek ver weg van de grote steden, waar ik alleen het ruisen van de wind en de dierengeluiden kan horen. De mooiste plek die ik samen met mijn man heb bezocht, is Isle of Skye. Ik heb gewandeld door gebergtes, gekampeerd op de rand van een klif, en gewandeld langs rotsachtige stranden. Ik kan niet wachten om snel weer naar Schotland af te reizen samen met mijn man, met alleen een backpack en een tentje.”

Geïnteresseerd?

meld uw kind aan